Vad är ett inkassokrav?

Vi förklarar vad det innebär och hur du undviker att få ett inkassokrav.

Har du fått ett inkassokrav?

Alla som någon gång glömt att betala en räkning har förmodligen stött på inkasso, ett företag som tar över den obetalda fakturan och skickar betalningskrav till den berörde. Idag finns ett antal inkassobolag i Sverige som företräder banker, kreditgivare och företag på deras väg att få in pengar. Inkassoverksamheten i sig handlar om att driva in en skuld mellan en borgenär – den som lånat ut pengar, och en gäldenär – den som är återbetalningsskyldig. Ett inkassokrav uppkommer vid alla typer av missade återbetalningar.

Det kan handla om missade amorteringar på huslånet likväl som en bortglömd räkning gällande TV-licensen. Inkassoföretag har tidigare haft ett dåligt rykte hos gemene man. Idag arbetar företagen hårt för att ändra detta och väljer att se sig själva som medlare mellan två partner, snarare än indrivare. Ett inkassokrav bör betalas omgående då detta är sista anhalten innan skulden går vidare till Kronofogdemyndigheten. Om detta sker och betalningen fortfarande uteblir kan en betalningsanmärkning registreras vilket sänker konsumentens kreditvärdighet och försvårar för ytterligare framtida lån.

När får jag ett inkassokrav?

Ett inkassokrav kommer först när sista datumet för betalning har passerat. En del banker och företag väljer att själva skicka ut en påminnelse som inkluderar avgift och ett nytt sista betaldatum. Andra väljer att låta inkassoföretaget ta över direkt. Ett inkassokrav ska alltid tas på allvar och betalas omgående, om dessa krav ignoreras kan inkassoföretaget välja att gå vidare till Kronofogden. Dessutom tillkommer ytterligare avgifter som dessvärre gör det tidigare totalbeloppet mycket dyrare. Du riskerar alltså inte enbart att få en betalningsanmärkning utan även att få betala mer pengar.

Jag har fått ett inkassokrav men kan inte betala?

Inkassoföretagen är inte främmande för att konsumenter har svårt att betala. Det kan därför löna sig att ringa till företaget som skickat ut inkassokravet och förklara situationen. Kanske kan det bli aktuellt med en överenskommelse eller en delbetalning av beloppet. Inkassoföretagen uppmanar från sin sida alltid konsumenter att höra av sig till deras kundtjänst om det har uppstått frågor och funderingar. Slutsatsen är att det alltid lönar sig att kontakta företaget om det har uppstått betalningssvårigheter. Då finns det möjlighet att hitta en lösning och slippa att betalningskravet hamnar hos Kronofogden.

icon

Tänk på detta om du har fått ett inkassokrav:

  • Gå igenom kravet och rådfråga ifall du känner dig osäker på om kravet verkligen stämmer. Du har möjligheten att bestrida om du anser att det är felaktigt.
  • Betala in beloppet innan sista betalningdagen passerat, på så sätt undviker du att hamna hos Kronofogden.
  • Har du problem med att betala av i tid så kan du alltid ringa inkassoföretaget för att höra ifall det går att ordna en amorteringsplan.

Blir mitt lån dyrare om jag missar att betala?

Vid tecknandet av lån har de flesta jämfört både den nominella räntan och effektiva räntan för att hitta det billigaste lånet med de bästa villkoren. Samtliga banker och kreditgivare är noga med att påpeka att låneförslaget inte inkluderar eventuella påminnelse- eller inkassoavgifter. Blir du som låntagare sen med betalningarna utgår en påminnelseavgift, hur stor denna är varierar mellan långivare. Vid varje betalningspåminnelse ökar kostnaden som du behöver betala och vid upprepade påminnelser har lånet plötsligt blivit dyrare. Undvik därför dessa påminnelser genom att betala i tid.

Inkassobolaget äger inkassokravet

Något som ibland kan vara förvirrande för konsumenter handlar om vem som äger fakturan. När inkassokravet nått dig har den ursprungliga borgenären inget med inbetalningen att göra. Banken eller företaget har nämligen överlåtit den obetalda räkningen till ett inkassobolag vilket gör att all kommunikation nu går via dem. Har du därför svårigheter att betala är det till inkassobolaget du vänder dig i första hand och inte till den ursprungliga borgenären. För att slippa krångliga mellanhänder, se till att inte missa dina avbetalningar samt att betala i tid.

Uppdaterad: december 23, 2022

David jobbar som senior lånerådgivare med 5 års erfarenhet av låneförmedling. Han har under sin långa karriär på Enklare samlat på sig ovärdeliga kunskaper inom privatekonomi och vilka faktorer som är viktiga att tänka på vid en lånejämförelse. David står också för en del av innehållet här på enklare.se.

Få svar från upp till 39 banker och långivare

Sammarbetspartner Spendwise Sammarbetspartner ICA Banken Sammarbetspartner Ikano Bank Sammarbetspartner Resurs Bank Sammarbetspartner Bank Norwegian, en filial av NOBA Bank Group Sammarbetspartner re:member

Varje dag sparar någon pengar med Enklare

Vi ser till att du betalar så lite som möjligt för ditt lån. Och kom ihåg - även en mindre besparing idag kan betyda mycket i längden.
Kvinna 41 år
153 000 kr
Lånebelopp
8 st
Erbjudanden
8.25 %
Befintlig ränta
4.08 %
Ny ränta
769 kr/mån
Sänkt kostnad
Man 52 år
430 000 kr
Lånebelopp
7 st
Erbjudanden
7.01 %
Befintlig ränta
5.77 %
Ny ränta
2 158 kr/mån
Sänkt kostnad
Kvinna 52 år
155 000 kr
Lånebelopp
8 st
Erbjudanden
9.28 %
Befintlig ränta
3.39 %
Ny ränta
2 169 kr/mån
Sänkt kostnad

Behöver du hjälp över telefon?

Ansök online på några minuter. Vill du hellre att våra erfarna förhandlare ringer dig kan du fylla i ditt telefonnummer nedan.
Jag har en annan fråga